Hallongrottor

Har bakat Hallongrottor. Ska till M på torsdag kväll efter jobbet... Och jag känner för att baka lite så han kan frysa in lite kakor!
   Dock fick inte de jag gjorde så fint stort rött hål... De som jag gjorde ser mer ut som ett krig!


Här kommer receptet:
Ingredienser
Portioner: 22

4½ dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
200 g smör (eller margarin)

FYLLNING
1 dl fast hallonsylt

Svårighetsgrad: Medel

Gör så här
Blanda samman mjöl, socker, bakpulver och vaniljsocker i en skål.
Skär matfettet i mindre bitar och tillsätt det.
Arbeta snabbt samman till en deg, gärna i matberedare.
Om du låter degen vila en liten stund i kylen blir den lättare att hantera.
Forma degen till valnötsstora bollar. Sätt ugnen på 200°C.

Lägg i muffinsformar på plåtar.
Gör en fördjupning i varje kaka och klicka i lite sylt.
Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter. Låt kallna på galler.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0