Kalvförlamning

Idag så kom veterinären til jobbet. Förra veckan så skrev jag om en ko som var dräktigt och att jag kände kalven sparka. Den kossan kalvade i natt. Nu har hon kalvförlaming så veterinären fick komma

Kalvförlaming
Kalvförlamning "pares" drabbas framför allt kor som mjölkar mycket och ofta vid tredje kalvningen. Orsaken är att kons kalciumomsättning råkar i obalans när stora mängder kalcium ska föras över från skelettet och från fodret via blodet till juvret. När kalciumnivån sjunker drabbas kon av förlamning. Hon har ingen aptit och är kall om öronen och vid svansroten och orkar inte gå upp för att musklerna behöver kalciumet för att fungera. Får hon inte behandling dör hon.

Man kan förebygga kalvförlamning genom att ge kalkstav och det gjorde Stellan men det hjälpte inte

Behandling är kalciumlösning rakt in i blodet. Det får endast ges av veterinär

Kommentarer
Postat av: Greta

Jag vet inte riktigt hur jag hittade din blogg, men jag är glad att jag gjorde det :). Prenumererar nu på din blogg på BlogLovin'!

2012-03-18 @ 20:28:43
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0