Knäcken

Just nu håller jag på med det mest klassiska julgodiset av alla. Nämligen knäck

6 dl sirap
6 dl socker
6 dl grädde
2.5-3 dl hackade nötter

( I vissa recept står det att man ska ha i bakpulver. Skippa det! I vissa recept står det att man ska ha i ströbröd. Skippa det och ta i lite mer nötter. Det har jag inräknat i mitt recept )

Häll sirap, socker och grädda i en kastrull. Låt koka. Kan ta flera timmar! Det är klart när man kan göra ett kulprov.

( Ta ett glas och häll i kallt vatten. Ta med en sked av sirapen, sockret och grädde blandningen. Doppa i vattnet. Stelnar det så att man kan rulla en kula. Man får göra kulprov flera gånger! )

 När det klarar kulprovet är det dags att hälla i hackade nötter. Sen man man skynda sig at hälla i smeten i små formar. Stelnar sabbt men det är ju så gott.

Ett tips är att stå vid spisen ett tag efter att det kokat upp för det händer väldigt lätt att det kokar över även om man har lägsta värme

( Dålig kvallite jag vet. Tog med mobilen och sen fotade jag mobilen med webbcam )



( Dålig kvallite jag vet. Tog med mobilen och sen fotade jag mobilen med webbcam )




Ska bli skoj att se hur lång tid min knäck behöver koka. Började koka 15:30... Jag gissar på att det är klart 19:00  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0