Tonfiskgryta

Förut idag va pappa och jag i Skene och i Kinna. Jag köpet saker så att jag kunde göra Johannas goda tonfiskgryta! Den är så jäkla bra. Jag trodde inte jag gillade tonfisk? Men det smakar inte ens tonfisk. Det går inte åt många saker för att göra det heller. Tror jag är snäll och lägger upp receptet här till er!

* Ett stort eller två små äpplen
* Curry ( krydda )
* Ketchup
* Purjolök
* Tre burkar tonfisk
* Lite olja
* Cream fraiche

Så här gör man:
Skär purjolöken ( ca halva ) Och dela äpplet/ äpplena i små bitar.
Häll Purjolöken och äpplebitarna i en gryta med lite olja. Fräs det lite. I ca 5 minuter eller tills äpplebitarna är mjuka.
Häll sedan i cream fraichen och tonfisken. Tillsätt ketchup och curry efter eget tycke och smak men när jag och Johanna gör det blir det orange rött... Ganska mycket ketchup är nog orsaken.

Servera helst med ris. Det blir godast då. Grytans smak kommer till sin rätt bäst.



Det här receptet blir ganska mycket. Vet inte exakt men kanske för minst 5 personer? Man kan ju frysa ner och göra matlådor. Perfekt för den som inte har tid eller lust att göra mat.

Den här rätten är billig att göra också. Jag köpte alla grejer plus ris det kostade under 100 kr. Och blir det då minst 5 portioner så blir det inte ens 20 kr. Perfekt spartips från mig till er!


Servera helst med ris. Det blir godast då. Grytans smak kommer till sin rätt bäst.

         

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0