Bakat idag

Har tagit två bilder med data camen på det som jag bakat. ( Min digitalkamera är nämligen hos Magnus )

   Kaffebulle

     Muffins ( Choklad )




Recept:
Kaffebulle

Ca 20 st. Ugnstemp 225 grader

5 dl vetemjöl
2 1/2 tsk bakpulver
1 dl socker
1/2 tsk kardemummakärnor
100 gram smör eller margarin
1 ägg
2 dl mjölk

Plus ägg att pensla med och pärlsocker och groft hackad mandel

Blanda samman allt snabbt till en slät smet. Häll i muffins formar. Pensla med ägg och strö mandel och pärlsocker på. Grädda i ugn i ca 10 minuter



Recept:
Chokladmuffins

ca 15 st. Ugnstemp 200 grader

100 gram smör eller margarin
2 ägg
2 1/2 dl socker
1 1/2 tsk vaniljsocker
1 kryddmått salt
4 msk kakao
2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver

Vispa socker och ägg pösigt. Smällt smör. Blanda Vaniljsocker, salt, kakao, vetemjöl och bakpulver i en bunke. Häll sedan ner det i äggsmeten. Tillsät ochså det smälta smöret  till äggsmeten. Vispa så det blir en slät smet. Häll upp i formar. Grädda i ugn i ca 10 minuter



Jag vet att jag inte är så bra på att skriva recepten. Men jag tror att ni förstår ändå. Jag orkar inte skriva hela recepten så jag förkortar... Båda dessa recepten hittade jag i min underbaa bok som heter sju sorters kakor. Har ni inte den så bör ni köpa den!








Kommentarer
Postat av: Kjartanellen

Very nice site!

2011-07-14 @ 12:40:40
URL: http://kjartanellen.blogh2o.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0