Bamse Björn

Jag som är jaktintresserad måste bara lägga upp detta som komemr från aftonbladet.se

Jägaren Olle Eriksson, 24, och 266 kilo björn.


266 kilo tung och 205 centimeter lång.

Jättenallen är en av de största som någonsin fällts i Sverige.

– Jag kunde inte tro mina ögon när jag såg honom, berättar jägaren Olle Eriksson, 24.

Olle Eriksson och hans jaktkompisar hade bara hört talas om björnen som gömde sig i skogarna runt Nybo utanför Edsbyn.

Men redan efter några timmar dök han upp, ivrigt påhejad av jakthundarna Putte och Diezel.

”Kunde inte tro det”

– Han var väldigt lugn när vi upptäckte honom. Jag stod på 40 meters håll och siktade innan skottet brann av och han föll ihop, berättar jägaren Olle Eriksson.

Jaktlaget samlades snabbt vid björnen, och det var först då de upptäckte hur stor han var.

– Jag kunde inte tro mina ögon, jag hade aldrig sett en så stor björn i hela mitt liv, säger Olle Eriksson.

Kramkalas i skogen

Den som inspektör kallades till platsen tog prover, vägde och mätte jättenallen. När resultatet kom kunde Olle Eriksson konstatera att björnhanen var den största som någonsin skjutits i Gävleborgs län.

266 kilo tung och 205 centimeter lång.

– Det kändes naturligtvis helt fantastiskt, jag var väldigt nervös innan jag skulle skjuta. Men sedan blev det kramkalas i skogen,

säger Olle Eriksson.

Enligt Hans von Essen, på Svenska Jägareförbundet, är björnar över 200 kilo väldigt ovanliga. Den största som någonsin fällts i Sverige vägde 343 kilo


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0